Regelvragen?

Stel je regelvraag aan de Regel- & Handicap commissie

regelvragen

Vragen die ons vaak gesteld worden

Je speelt de 1e slag op de teebox en die bal lijkt verloren te zijn. Je speelt dan een provisionele bal. Mag je dan een tee gebruiken?

Je mag inderdaad een tee gebruiken. Volgens regel 6.2a & 6.2b mag je in alle gevallen dat je opnieuw een bal slaat vanaf je afslagplaats een tee gebruiken. Dit mag dus bij een provisionele bal,  maar ook na een slechte slag, waarbij de bal op de afslagplaats blijft of een airshot, waarbij de bal van de tee is gevallen. Deze regel geldt alleen voor de afslagplaats van de hole die gespeeld wordt en dus niet voor een andere afslagplaats, waar je per ongeluk op terecht bent gekomen.

Wat betekent de tijdelijke plaatselijke regel “Plaatsen toegestaan”?

‘Plaatsen’ wil zeggen dat je de bal mag oppakken, schoonmaken en op een goede plek mag terugplaatsen. Dit mag alleen op de kort gemaaide delen van de baan. In de tekst van de plaatselijke regels staat binnen welke afstand je mag plaatsen.

Wanneer is iets een slag en wanneer wordt het duwen / vegen

Bij het doen van een slag moet je met de kop van de club correct naar de bal slaan, zodanig dat er maar kort contact tussen de club en de bal is en je mag de bal niet duwen, schuiven of lepelen (regel 10.1).

Wanneer en hoe mag ik een sproeikop  bij de green ontwijken?

Een sproeikop is een vast obstakel en mag daarmee ontweken volgens regel 16.1.
Op Prise d’eau is een plaatselijke regel van toepassing die het ook mogelijk maakt om een sproeikop te ontwijken die zich dicht bij de green en op de speellijn bevindt, en:
• binnen twee clublengten van de green ligt, en
• binnen twee clublengten van de bal.

Bij ready golf (Strokeplay/stableford) mag je je bal als hij vlak bij de hole ligt oppakken met bijtellen van 1 slag

Dit is is NIET het geval. Je moet altijd uitholen voor een score. Alleen als je niet meer kunt scoren bij stableford, mag je je bal optillen, en een streep noteren.

Bij ready golf mag je met meerdere spelers tegelijkertijd putten, om tempo te besparen

Verboden is het natuurlijk niet, maar het is niet aan te raden. Als je bij tegelijkertijd putten elkaars ballen raakt, al dan niet nog in beweging, dan kan het strafslagen betekenen, en/of ballen terugplaatsen. Allemaal afhankelijk van hoe het precies verloopt. Erg complex, dus beter om te vermijden!

Bij het slaan van een provisionele bal hoef ik geen strafslag te tellen als ik daarmee verder speel

Om doorstroming in de baan te bevorderen is het verstandig een provisionele bal spelen, wanneer je eerste bal mogelijk  out-of-bounds of verloren is. Wanneer je met je provisionele bal verder moet, omdat je 1e bal verloren of out of bounds is, moet je een strafslag nemen.. De slagen met je originele bal tellen natuurlijk ook mee.

Een onspeelbare bal in het bos mag ik met 2 strafslagen uit het bos halen er buiten droppen op de fairway, ter hoogte van waar de bal lag

Dit is volgens de standaard regels niet toegestaan. Er zijn banen waar dit mag onder een plaatselijke regel. Bij de meeste banen, waaronder Prise d’eau, is dit niet het geval.

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close